В соответствии с проектом РГПУ им. А.И. Герцена, Университетского колледжа прикладных наук Осло и Акершус и Университета Восточной Финляндии “Teaching Beyond Borders” кафедра раннего обучения иностранным языкам проводит 21-22 апреля 2016 года международный семинар.
Целью семинара является консолидация деятельности всех партнёров для дальнейшей совместной реализации сетевой международной магистерской программы «Раннее обучение иностранным языкам и межкультурная коммуникация», реализуемой в настоящее время РГПУ им. А.И. Герцена с Университетом Восточной Финляндии.
В рамках семинара планируется:
- провести тщательный анализ опыта реализации сетевой международной магистерской программы «Раннее обучение иностранным языкам и межкультурная коммуникация», а также совместного курса «Межкультурная коммуникация в образовательной среде», реализуемого в 2015-2016 учебного году РГПУ им. А.И. Герцена совместно с Университетским колледжем прикладных наук Осло и Акершус;
- разработать дорожную карту дальнейшего совместного сотрудничества, направленного на совместную реализацию сетевой международной магистерской программы «Раннее обучение иностранным языкам и межкультурная коммуникация».
По результатам семинара планируется подготовка к публикации двух совместных научных статей, формирование рабочей группы для подготовки совместной заявки на грант Эрасмус Мундус +.
Программа семинара:
TEACHING BEYOND BORDERS
University of Eastern Finland
Herzen State Pedagogical University of Russia
Oslo and Akershus University College of Applied Sciences (HiOA)
Draft Programme for April 21-22, 2016
Venue: Moskovski pr. 80, room 8
April 21
10.00 -10.20 Opening the seminar. Goals of the seminar and the project (Arnfinn Muruvik Vonen, Victoria)
10.20-11.00 - Introductions
The experience gained through previous and current cooperation
11.00-11.30 UEF-Herzen (from TeFoLa and Intensive programmes to jointly offered master’s degree programme; research cooperation) (Victoria Pogosian)
11.30-12.00 HiOA-Herzen “Intercultural Communication in Educational Settings” course (Elena Tkachenko)
12.00 – 13.30 lunch
13.30 – 14.00 Students’ perspective (Daria Markova, Olga Koltsova? Marina Pliushchik)
14.00 – 14.30 the challenges of administering jointly offered programmes (Ludmila Savinova, Victoria Pogosian, Mikhail Kharakoz)
14.30 – 16.30 Teachers’ perspective: analyses of the best practices, problems and weakness, as well as the ways of overcoming them in further collaboration
Moodle as a learning environment - Susanna Pöntinen
The course “Professional Intercultural Competence 25 ECTS” in a nutshell - Risto Aikonen, Stina Hacklin
Children as language learners - Päivi Ruotsalainen
Teacher’s experiences of the TeFoLa courses - Seija Jeskanen
Coffee-break
Teaching Practice at partner university – Olga Selivanovskaya
"Team teaching and co-teaching within the joint international course" – Tatiana Yudina
Some experiences from collaboration and co-teaching a joint course – Elena Tkachenko and Jorunn Johansen
Diversity in education - Teija Koskela
16.30-16.50 – coffee-break
16.50 – 17.30 round table reflections
18.30 – dinner
April 22
Further cooperation
(small group discussions and presentations):
10.00-11.00 – The prospective areas of research cooperation
11.00-12.00 – Suggestions for 2 articles (topics, authors, outlines)
12.00 – 12.15 coffee-break
12.15 – 12.30 Teacher education at HiOA - Ellen Watkinson
12.30 – 13.00 – small group discussions - Suggestions for a jointly offered educational programme (Oslo and Akershus University College of Applied Sciences, Herzen State Pedagogical University of Russia, University of Eastern Finland, University of Extremadura)
13.00 – 14.00 lunch
14.00 – 14.30 – small group presentations - Suggestions for a jointly offered educational programme
14.30- 15.30 Suggestions for a roadmap of further collaboration
15.30 – 15.45 coffee-break
15.45 – 16.45 – general discussion and finalizing the suggested items (joint research, articles, roadmap)
16.45-17.30 conclusions and closing the workshop